Organisatiestrateeg Jan-Joost Kroon schreef twee jaar geleden het boek ‘Van capo tot CEO’. Het boek geeft leerzame inzichten over de bedrijfsvoering van de Italiaanse maffia en is daarmee een opvallend managementboek. Het werd direct een bestseller en stond vier weken op de eerste plaats van de Managementboek top-100. En als het aan Jan-Joost ligt, blijft het niet bij één boek.
Een boek schrijven kost vaak ontzettend veel tijd. Hoe heb je de tijd hiervoor gevonden?
“Ik heb dit boek twee jaar geleden in vier maanden tijd geschreven. Dat is voor het schrijven van een boek relatief snel. Maar er zat al heel veel in mijn hoofd, want ik ben hier al heel lang mee bezig. In vier maanden tijd lag mijn focus maar op één ding en dat was het schrijven van dit boek. Ik heb mijn toenmalige klanten laten weten dat ik even niet beschikbaar was, of ik heb toen heel weinig voor hen gedaan.”
Waarom wilde je dit onderwerp via een boek gaan vertellen?
“Als bedrijfskundige word ik om de oren geslagen met allerlei boeken en modellen. Ik vind die zelf vaak weinig aansprekend of veel van hetzelfde. We zijn heel erg geneigd om de standaardvoorbeelden te pakken. Dus Apple, Tesla of Coolblue. Ik heb het allemaal wel gezien of gehoord. We durven niet te kijken naar een organisatie als de maffia. Er hangt natuurlijk iets negatiefs omheen. Dat besef ik me terdege. Maar je kunt er ook iets van leren en dan moet je er wat mij betreft ook naar kijken.”
Je wilde een ander perspectief laten zien?
“Ja, ik was van plan om gewoon eens een boek te schrijven met een heel ander perspectief. Wat nog niet eerder geschreven is en met een knipoog. Een beetje schuren tegen de saaie boeken die er op dit moment al zijn. Ik vind dat veel consultants graag dingen heel moeilijk maken, terwijl het allemaal wat simpeler en wat makkelijker kan. En dat heb ik ook geprobeerd bij dit boek en doe ik in mijn werk als organisatiestrateeg. Ik wil hiermee een ander geluid laten horen, waarmee ik bewust tegen de stroom inga.”
Hoe ga je tegen de stroom in?
“Ik ben bijvoorbeeld niet per se voor maximale transparantie of dat iedereen overal en altijd dezelfde informatie moet krijgen. Of dat iedereen moet meebeslissen. Mijn slogan is: elimineer de bullshit en ga voor een strakke bedrijfsvoering. Ik vind dat er binnen bedrijven heel veel bullshit naar bovenkomt. Daar wordt veel aandacht aan gegeven, terwijl ik denk: houd je gewoon bezig met de dingen waar je je bezig mee moet houden. Het is dus een soort tegengeluid.”
Wil je nog meer boeken schrijven? Of was dit het?
“Er gaat zeker nog een boek komen. Misschien gebeurt dat komend jaar wel. Ik vind het schrijven van een boek heel leuk om te doen en ik merk dat er nog veel meer in het vat zit. Ook wat meer verdieping. Het nieuwe boek zou kunnen gaan over leiderschap, omdat ik dat een leuk onderwerp vind. Ik ben verder ook bezig met de ontwikkeling van een management game en een theatercollege. Dat zijn allemaal dingen die uit dat boek zijn voortgekomen. Op allerlei fronten biedt het een nieuwe uitdaging.”